Sorina Mardare s-a angajat la Deloitte în 1996 pentru că „îmi trebuia un loc unde să învăţ“. Lucra la vremea aceea într-o firmă mică şi se pare că a găsit ceea ce a căutat, deoarece anul acesta se împlinesc 20 de ani de când se află în cadrul companiei de consultanţă şi nu dă semne că ar vrea să fie în altă parte.
Nu şi-a plănuit cu minuţiozitate cariera şi a mers mai degreabă pe instinct. „Nu m-am dus la şcoală cu ideea de a deveni un manager, de a lucra în zona de consultanţă. Am învăţat pe parcurs ceea ce îmi place şi la ce sunt mai bună sau mai puţin bună“, spune Sorina Mardare, şefa departamentului Business Process Outsourcing a Deloitte (contabilitate, salarizare, fiscalitate si externalizare de personal).
A lucrat timp de 13 ani în departamentul de audit, unde a evoluat pe diferite poziţii, până la conducerea acestuia. În 2008 a decis să facă o schimbare şi s-a mutat în cadrul departamentului Tax & Legal, unde a dezvoltat zona de servicii externalizate. „Am luat o echipă micuţă, tânără, cu rezultate pe măsura echipei şi am dezvoltat împreună un business de peste 2 milioane de euro.“ La început, în 2008, acest departament avea o cifră de afaceri de 500-600.000 de euro, apoi afacerea a crescut „organic, prin dezvoltarea oamenilor de aici“ către un milion de euro, apoi a ajuns la 2 milioane, unde s-a menţinut în ultimii 2-3 ani.
Despre serviciul pe care-l conduce spune că este un „one stop shop“, adică un loc unde un client poate angaja serviciile de care are nevoie de la înfiinţarea companiei, pe partea juridică, la partea fiscală (taxe şi impozite) şi raportare financiară. „Ideea este că antreprenorii, companiile care vin în România vor să se concentreze pe business, nu să angajeze fiscalist, avocat şi contabil şi credem noi că este în folosul lor să vină la un furnizor de servicii de unde pot obţine tot pachetul.“
Sorina Mardare spune că la Deloitte „vindem oameni şi calitatea omului şi cunoştinţele pe care le are. Nu vindem nici pantofi, nici gogoşi, nici Coca-Cola, ci oameni“, iar lucrul cu oameni nu este foarte uşor, este necesară o doză de energie, atenţie sau empatie, „nu le poţi spune oamenilor din echipă: „Ştiţi ce, eu am o zi proastă astăzi. Vă rog să mă lăsaţi în pace“.
Piaţa de servicii şi consultanţă s-a schimbat mult în ultimii ani, iar clientul din această zonă este „mult mai sofisticat, un client care foloseşte şi apreciază mult tehnologia care poate să-l ajute în operaţiuni, un client care pune accent pe timpul de răspuns“, spune Mardare.
Impactul tehnologic şi-a lăsat amprenta şi în acest domeniu, iar aşteptările au crescut şi timpul de răspuns s-a redus din ce în ce mai mult „Toată lumea vrea soluţii şi răspunsuri în timp real. Se pune preţ pe accesul online la raportările financiare şi fiscale“. Sorina Mardare mai punctează faptul că trebuie ca „înţelegerea nevoilor clientului să aibă loc la primul contact“.
„La fel ca un medic, un consultant trebuie să ştie să-ţi pună un diagnostic corect. Ca şi cum te-ai duce la doctor şi-i spui că te doare în dreapta, iar el te consultă şi te pune să vii şi următoarea zi şi tot aşa pentru că nu ştie unde e problema. Piaţa se va educa din ce în ce mai mult în ceea ce se vrea să ofere un consultant, cum se vrea şi cât de repede. Suntem o ţară în care există din ce în ce mai multe SSC-uri (centre de livrare servicii), care şi-au pus amprenta pe zona serviciilor profesionale. Trebuie să te adaptezi ca să nu pierzi“, adaugă ea.
Vorbind de tehnologie şi influenţa acesteia asupra afacerilor, Mardare îşi aduce aminte despre cum era munca de auditor în urmă cu 10-15 ani, când un top de hârtie de pe masa din sala de conferinţă îi atrage atenţia „Luam hârtiile astea, nici n-am ştiut că se mai fac în firmă, un pix albastru şi unul roşu şi mergeam să audităm“, spune zâmbind partenerul de la Deloitte. „Acestea erau uneltele. Noi cu cunoştinţele şi entuziasmul nostru. În câţiva ani caietul a fost înlocuit cu un laptop, apoi a fost creat un program care între timp a devenit din ce în ce mai sofisticat, indiferent că vorbim de fiscalitate sau auditare.“
Spre deosebire de cele mai multe companii, unde cele mai multe poziţii de conducere sunt ocupate de către bărbaţi, în cazul Deloitte, din aproximativ 600 de angajaţi, 425 sunt femei.
În departamentul Sorinei Mardare sunt doar patru bărbaţi. Ea crede că femeile capabile şi nu întâmpină dificultăţi în a urca în carieră; mai crede că fiecare ar trebui să-şi urmeze propriul stil de management şi că femeile nu ar trebui să copieze stilul bărbătesc. „Femeia aduce mai multă emoţie şi empatie în discuţii, pe când bărbaţii sunt mai reci, mai calculaţi. Asta nu inseamnă că un stil de management este mai bun decât celalălalt. Multe femei fac o greşeală încercând să copieze stilul masculin, dar nu recomand aşa ceva. Trebuie să fii tu însăţi.“
Sorina Mardare povesteşte şi cum îşi îndeamnă colegii să înveţe sau să „fure“ de la cei care îi impresionează într-un fel sau altul. „Învăţaţi de la mine şi luaţi exact lucrurile care vă plac şi care vă folosesc să vă dezvoltaţi. Nu copiaţi lucruri care simţiţi că nu vi se potrivesc şi nu vă ajută în dezvoltare“.
Întreabată dacă nu cumva femeile resimt o presiune din afară (societate sau companie) să-şi dezvolte o carieră şi în acelaşi timp o viaţă de familie, Sorina Mardare spune că „întotdeauna doamnele au fost nevoite să jongleze cu mai multe roluri în societatea noastră. Provocarea este să aibă atât o viaţă de famile cât şi o carieră. Femeile, prin natura lor, au foarte multe aşteptări de la ele şi pun mai multă presiune asupra lor. Un bărbat cu copii poate, la ora 7 seara, spune că trebuie să se ducă acasă să facă baie copilului şi să-l culce. Altul poate spune că trebuie să termine un raport pentru ca dimineaţa să facă altceva, altul poate spune: «Mă duc la bere cu băieţii jumătate de oră apoi mă duc acasă». O femeie în aceeaşi situaţie nu are aceste alternative, o femeie la ora de plecare ştie că trebuie să se ducă să ia copilul de la mama sau de la grădiniţă, să-i fac baie, să gătească. Punct. Raportul îl amână pentru după ora 10, după ce adoarme copilul“.